تجهیزات و سنسور ها

SKIN TUBE THERMOCOUPLE (ترموکوپل اسکین کوره )

ترموکوپل اسکین کوره  (  tube skin thermocouple  )  چیست ؟ 

ترموکوپل اسکین  ( TUBE SKIN THERMOCOUPLE ) یکی از انواع  ترموکوپل ها است ،که برای اندازه گیری دمای کوره ها در صنایع نفت و پالایشگاه ها  مورد استفاده قرار میگیرد.

ساختار اصلی ترموکوپل اسکین چیست ؟ 

این نوع  که به  ترموکوپل اسکین کوره  معروف است از ترموکوپل های مینرال اینسولیتد

( MINERAL INSULATED THERMOCOUPLE )  ساخته میشود که دو  سیم آلیاژی ترموکوپل توسط اکسید منیزیم عایق شده و توسط غلاف محافظ که میتواند از جنس های فلزی و فولادی مختلفی ساخته شود احاطه شده و باعث حفاظت ترموکوپل میشود .

اشکال مختلف ترموکوپل اسکین کوره چیست ؟ 

ساختار ترموکوپل اسکین کوره به صورتی است که دو تا سیم ترموکوپل با شرایط خاصی در انتهای سنسور توسط سوراخی که ایجاد می شود به هم اتصال کرده و بعد از آن یک  pack سرامیکی قرار میگیرد و بعد از آن توسط یک پولک از جنس خودش جوشکاری و پر میشود و در انتها کلگی مخصوص این نوع  ترموکوپل  که شبیه   ( V  shape )  یا ( knife edge ) به صورت یکپارچه  است قرار داده شده و جوش میشود . 

KNIFE EDGE TYPE

KNIFE EDGE TYPE

 روش ساخت نوک ترموکوپل اسکین چیست ؟ 

همانطور که در ابتدا مطرح شد این نوع ترموکوپل اسکین از نوع مینرال اینسولیتد ( MINERAL INSULATED ) ساخته می شود . روش ساخت به این صورت است که یک سوراخ کوچک در انتهای سنسور تعبیه می شود  و پودر اکسید منیزیوم را از آن قسمت پاک کرده  به طوری که کاملا سیمهای ترموکوپل تمیز گردند.

سپس سیم های ترموکوپل را خم کرده تا در موقعیت خودش قرار گیرد و کپ یا پولک مخصوص را قرار داده و جوشکاری می کنیم با توجه به دقتی که در انجام این پروسه به عمل آمده اندازه گیری درجه حرارت سطح تیوب کوره و همچنین جایگذاری صحیح پد چاقویی شکل  (KNIFE EDGE )   یا V  shape ترموکوپل اسکین  به بهترین حالت و نردیکترین حالت به سطح خواهد بود که در این حالت مناسبترین روش اندازه گیری را خواهیم داشت.

این روش کلی و خاص برای اندازه گیری دمای سطح  کلیه ترموکوپل های اسکین کوره و بهترین روش برای نصب   TUBE SKIN THERMOCOUPLE FOR FURNACES  و یا هیت اکسچنج ها  HEAT EXCHANGES  می باشد .

 

 به علت اینکه درجه حرارت هوا یا شعله بالاتر از سطح لوله می باشد و ما همواره باید دمای سطح لوله را داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین کنترل را در پروسه مربوطه ایجاد نماییم ،معمولا اندازه گیری دمای سطح تیوب کوره “  FURNACE TUBE  ” بسیار سخت است.

این مقاله ترجمه و خلاصه ای است از وب سایتهای علمی  :

https://www.google.ch/patents/