تجهیزات و سنسور ها

بانک های خازنی

بانک های خازنی

بانک های خازنی

بانک خازنی مجموعه ای از خازنهایی است که به صورت سری یا موازی با یک دیگر برای ذخیره انرژی الکتریکی به هم متصل می شوند. سپس بانک حاصل برای  خنثی کردن یا تصحیح تاخیر ضریب توان یا تغییر فاز در منبع تغذیه متناوب استفاده می شود .آنها همچنین می تواننددر منبع تغذیه جریان مستقیم مورد استفاده قرار گیرندتا ظرفیت جریان موج دار منبع تغذیه یا افزایش مقدار کلی انرژی ذخیره شده افزایش یابد.

معمولا از فیوز ها برای محافظت از واحد های خازن استفاده می شود و  ممکن است در در داخل واحد خازن ، روی هر عنصر یا خارج از واحد قرار داشته باشند.بانک های متصل به دیتا معمولا فقط در شبکه های توزیع و در تاسیسات استفاده می شوند.

به طور معمول در صنعت به دلیل وجود موتور های الکتریکی خاصیت سلفی وجود دارد و این خاصیت سلفی باعث پایین امدن ضریب قدرت شبکه می شود که نتیجه ان این است که مقداری از جریان که مصرف کننده از شبکه می گیرد غیر مفید باشد و مصرف نشود و این جریان غیر کارآمد به صورت مرتب ، بین شبکه و سلف که در موتور استفاده شده رد و بدل می شود.

این جزء ماهیت وذات سلف است که مقداری از انرژی را به صورت میدان در خود ذخیره ودر نیم سیکل بعد به شبکه پس می دهد. برای رفع مشکل همراهی جریان مفید و غیر مفید، این دو جریان را با موازی کزدنخازن رفع می کنیم به این صورت که جریان غیر مفید به جای اینکه از ابتدای شبکه به سمت مصرف کننده برود ، از سمت خازن و مسیر کوتاه که باعث اتلاف توان نشود به سمت سلف می اید . سلف و خازن با هم 90 درجه اختلاف فاز دارند و به همین دلیل جریان هم مدام بین سلف و خازن رد و بدل می شود

بانک های خازنی روی لنت های فشار متوسط وبالا معمولا توسط کابل عایق به سیستم برق متصل می شوند. برای سیستم های 2400 ولت و 4160 ولت ، این  کابل می تواند شیلد یا غیر شیلد باشد . خاتمه کابل محافظ باید با مخروط  های تنش زدایی انجام شود و باید در تمام نقاط انتهایی انجام شود.

بعضی از بانک های خازن و فیلتر هارمونیک که روی پد نصب شده اند ، ممکن است به کابل ولتاژ متوسط نیاز نداشته باشند. برای این بانک ها، هادی برهنه یا 600ولت ممکن  است استفاده شود و این بهترین گزینه است.

بانک های خازنی

بانک های خازنی

وظیفه بانک های خازنی

در سیستم توان ، توانی که ما مصرف می کنیم ترکیبی از دو نوع توان است ، یکی توان پی و دیگری توان راکتیو .به عنوان مثال ، برای اجرای یک فن برقی ما هم به انرژی فعال و هم به انرژی واکنش پذیر احتیاج داریم .توان فعال وظیفه چرخش فن و توان واکنشگر وظیفه مقناطیس شدن میدان را بر عهده دارد، اما گاهی اوقات موقعیتهای بسیاری به وجود می ایند، در انجا که بار توان ئواکنش پذیری بیشتری نسبت به مقدار مورد نظر مصرف می کند .

هنگامی که تقاضای توان راکتیو فراتر از مقدار مورد نظر افزایش یابد ، احتمال افت ولتاژ در انتهای بار وجود دارد ، از انجا که از طرف تولید کننده قادر به تامین مقدار زیادی از انرژی واکنشی پی نیست ، اگر این ولتاژ از زیر یک سطح مشخص و معین پایین بیاید ، احتمال قطع برق وجود دارد . بنا برابن برای پیش گیری از مشکل به کمک بانک خازنی؛ قدرت واکنشی اضافی بار تامین می شود ، که باعث کاهش بار در ایستگاه تولید می شود.

بانک های خازنی بر روی همان تئوری کار میکنند که یک خازن واحد انجام می دهد .آنها برای ذخیره انرژی دالکتریکی ، با ظرفیت بیشتر از یک دستگاه واحد ، طراحی شده اند.خارن منفرد از دو هادی تشکیل شده است که توسط یک ماده دی الکتریک یا عایق جدا می شود، یک میدان الکتریکی که ماهیت ایستا دارد در دی الکتریک ایجاد می شوند که به عنوان انرژی ذخیره شده عمل می کند. دی الکتریک به گونه ای طراحی شده است که مقدار مشخصی از نشت از پیش تایین  شده را به وجود اورد و به تدریج انرژی ذخیره شده در دستگاه را که یکی ار تفاوت های بزرگتر بین خازن و باتری است ، از بین می برد.

مزایای بانک های خازنی

کاهش هزینه برق مصرفی

کاهش سطح مقطع سیم و کابل به دلیل حذف جریان غیرمفید

کاهش تلفات مسیر

در چه مواردی خازن گذاری به ما کمک می کند تا یک مشکل را حل کنیم ؟

1.اگر تلفات تاسیسات به دلیل پایین بودن بودن ضریب قدرت بالا باشد با یک محاسبه ساده می توان فهمید که با خازن گذاری ظرف مدت کوتاهی تمام هزینه ها جبران شده و از ان به بعد سود محسوب می شود.

2.در صورتی که قسمتی از تاسیسات بار اضافی داشته باشد و تقلیل  امپراژ مد نظر باشد .

  1. اگر قرار باشد ماشین آلات جدیدی به شبکه ای که ظرفیت ان پر شده اضافه شود.

طراحی و نصب بانک های خازنی

1.اندازه بانک را محاسبه کنید.

2.محل اتصال را مشخص کنید.

3.یک روش کنترلی انتخاب کنید

 

اجزای بانک خازنی

بانک های خازنی با توجه به نوع و کاربردش اجزا و بخش های متفاوتی دارد که شامل :تابلو برق ، خازن سه فاز، رگولاتور بانک خازنی ، کنتاکتور خازنی، کلید فیوز، کلید ورودی، شینه ، فیلت هارمونیک و کلید گردان می باشند.

 

جرا باید از سپس بانک حاصل برای  خنثی کردن یا تصحیح تاخیر ضریب توان یا تغییر فاز در منبع تغذیه متناوب استفاده می شود استفاده کنیم ؟؟

1.اصلاح ضریب توان که  باعث کاهش خسارات و صرفه جویی در مصرف برق می شود.

2.کاهش هزینه برق مصرفی.

3.کاهش سطح مقطع سیم به دلیل کاهش مصرف توان راکتیو

4.جبران افت ولتاژ ، تنظیم ولتاژ و ثابت نگه داشتن ان به دلیل جلو گیری از اسیب دیدن دستگاه

پس ما باید برای صرفه جویی در مصرف انرژی و برق از این بانک های مخازن استفاده کنیم تا از شر قبض های سرسام اور برق خلاص شوید. برای اطلاع بیشتر از قیمت و دریافت مشاوره رایگان از مشاوران و همکاران ما از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید