تجهیزات و سنسور ها

ترموکوپل نوع‌‌ k چیست؟ کاربردهای آن در صنعت

ترموکوپل نوع‌‌ k

ترموکوپل نوع K چیست؟

یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین ترموکوپل ها ؛ ترموکوپل نوع K است. این نوع ترموکوپل به دلیل داشتن نیکل مقاومت مناسب تری داشته و برای مصارف گوناگون قابل استفاده است. این ترموکوپل یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در اکثر پروژه هاست، همچنین نوعی مواد الکتریسیته در ترموکوپل استفاده شده که ازفلز ناهمسان تشکیل شده و به هم متصل اند.

با رسیدن حرارت به محل اتصال این دو فلز،جریان بسیار ضعیفی از محل اتصال تولید می شود و به سمت سیم ها ،جریان می یابد. با بالاتر رفتن دمای محل اتصال دو فلز، ولتاژ تولیدی افزایش می یابد و در حقیقت ترموکوپل در هر دما، ولتاژ معینی تولید می‌کند. ولتاژ تولید شده توسط ترموکوپل به وسیله (ترمومتر) به دما تبدیل می‌شود. این نوع ترموکوپل از آلیاژهای متفاوتی تشکیل شده است. سر مثبت این نوع ترموکوپل ،از ترکیب 90درصد نیکل و 10 درصد کرومیوم ساخته شده اند؛ سر منفی آن نیز دارای 95درصد نیکل ،2 درصد آلومینیوم،3 درصد منگنز و 1 درصد سیلیکون است.

در استاندارد های مختلف، سیم های مثبت و منفی این نوع ترموکوپل رنگ های مختلفی به خود اختصاص دادند که راجع به آنها در این بخش میخوانیم:

معرفی استاندارد های ترموکوپل نوع‌‌ k

تغییر و انحراف در آلیاژها می تواند باعث کاهش دقت ترموکوپل شود، تغییر در آلیاژ برای این نوع ترموپل تلورانسی بین 2 الی 3 درجه در دماهای مختلف ایجاد می‌کند.

علاوه بر این داشتن دقتی بالاتر در پروژه بهتر است از ترموکوپل هایی با یک استاندارد استفاده نمود تا نتایج دقیق تری حاصل شود.

کاربرد این نوع ترموکوپل نوع‌‌ k در کجاست؟

همان طور که میدانید رنج بالای اندازه گیری این نوع ترموکوپل ها باعث فراوانی کاربرد انها شده است. این نوع ترموکوپل توانایی اندازه گیری دما در آب،گاز،محیط های شیمیایی،موتور ها ،هیترهای صنعتی ، بولیرها و بسیاری موارد دیگر دارد؛ از این محصول نیز در بیمارستانها و صنایع غذایی استفاده می گردد.

ترموکوپل نوع‌‌ k

ترموکوپل نوع‌‌ k

مزایا و معایب این ترموکوپل نوع‌‌ k چیست؟

مزایا و معایب این محصول را میتوان به طور کلی در موارد زیر خلاصه کرد :

مزایا:

1.مقاومت مناسب در برابر اکسید شدن (تا دمای 1000 درجه سانتی گراد).

2.پایداری بالا با توجه به آلیاژ بکار رفته در آن .

3.خطی سازی مناسب برای تبدیل به دما.

معایب :

1. B.R.Sمشخصه های قدیمی در قیاس با ترموکوپل های

2. ضعف درمحیط هایی ردیوس شده ولی مقابل بخار فلزی مقاوم است..

چگونگی اندازه گیری دما با ترموکوپل نوع‌‌ k

ترموکوپل نوع k می‌تواند دما را به همراه یک ولت متر ساده اندازه گیری کند. بدین منظور می بایست ولتاژ خروجی بدست آمده را به دمای متناظر تبدیل نمود.برای ثبت داده ها می توان ترموکوپل نوع‌‌ k را به یک سیستم داده برداری متصل کرد و داده ها را درون آن ذخیره نمود.

برای این منظور شرکت پایاسنس یک نرم افزار داده برداری متناسب با انواع ترموکوپل ها توسعه داده است؛توسط آن می‌توان داده ها را در یک کامپیوتر ذخیره و نتایج را برای استفاده استخراج کرد.

در بسیاری از وسایل اندازه گیری دما ،امکان داده برداری و ذخیره اطلاعات وجود ندارد .لذا به صورت خیلی ساده ترموکوپل نوع K را به یک وسیله اندازه گیری دما متصل کرد و دما را با استفاده از آن می‌سنجیم.

کابل ترموکوپل نوع K عایق معدنی و فواید آن چیست؟

کابل ترموکوپل نوع K عایق معدنی از یک غلاف استیل بیرونی تشکیل شده است که سیم مغزی این نوع ترموکوپل را در خود جا داده است. درون غلاف با سیم منیزیم کاملا فشرده شده پر شده تا از تماس سیم با هر نقطه به غیر از محل جوش (سر گرم ) جلوگیری کند.

این روش از ساخت اجازه این را می‌دهد تا غلاف هایی که با این سبک به اسانی خمیده یا شکل گرفته شوند تا طبق خواسته کاربر شکل بگیرند.با امکان شکل پذیری ترموکوپل نوع‌‌ k در حین استفاده سفت و سخت باقی می ماند .کل مونتاژ کاملا از هر دو طرف مهر و موم شده است و محافظت کاملی در برابر محیط های مختلط ایجاد می‌کند.

ترموکوپل های عایق معدنی طیف گسترده ای از دما را در بر میگیرند. این قطعات مقاوم هستند،انعطاف پذیرند و میتوانند در طول های بالا و با طیف گسترده ای از قطر ها ساخته شوند. این نوع ترموکوپل از واکنش سریعی در زمان برخوردار است. بنابراین در کارهایی که نیاز به اندازه گیری تغییرات دمایی در یک زمان کوتاه می باشد بهترین گزینه این نوع ترموکوپل ها هستند.

همچنین به دلیل غلاف و عایقی بودن آن، این نوع ترموکوپل ها در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و عمر آنها خیلی طولانی تر از سنسور های معمولی می باشد.

رنج اندازه گیری دما توسط ترموکوپل نوع‌‌ k چقدر است؟

ترموکوپل ها با توجه به آلیاژهای بکار رفته در سیم های آن دما را اندازه گیری میکنند؛ در نتیجه عامل اصلی رنج دمای را آلیاژها تعیین می نمایند. این نوع ترموکوپل به دلیل رنج دمایی بالایی که اندازه گیری میکنند بسیار پر طرفداراند.

این ترموکوپل ها توانایی اندازه گیری دما از 200- درجه سانتی دگراد تا 120 درجه سانتی گراد را دارند.(حدودا از 328- تا 2300 درجه فارنهایت)

تا چه مقدار کابل اکستنشن برای ترموکوپل نوع‌‌ k می توان استفاده کرد؟

در مرحله اول برای ابزار به خصوصی که دارید،مشخصات را بررسی کنید تا مشخص شود؛ محدودیتی در مقاومت ورودی وجود دارد یا خیر؟ اما به عنوان یک قاعده سر انگشتی ،حداکثر مقاومت را برابر 100 اهم قرار دهید که این بستگی به سیم دارد.

بدیهی است هر چه قطر سیم بزرگتر باشد و طول آن کمتر باشد ، مقاومت کمتر می شود و در نتیجه از سیم بیشتری می توان استفاده نمود.اما اگر محیط از نظر الکتریکی دارای نویز باشد ،ممکن است فرستنده (ترانسمیترلازم باشد تا یک سیگنال 4 الی 20 میلی آمپر مخابره کند تا مسافت های طولانی تری را ساپورت و در طول این مسیر در مقایل نور الکتریکی مقاوم تر باشد.

کانکتور ترموکوپل نوع‌‌ k

ترموکوپل نوع‌‌ k به دلیل قرار گرفتن در محیط و شرایط نامناسب مانند شرایط کاری در کوره ها و ماشین آلات گوناگون، درمعرض آسیب فیزیکی قرار دارند.بنابراین با توجه به این شرایط، بعد از مدتی سنسورها باید تعویض گردند و استفاده از کانکتور های مناسب امکان تعویض سریع ، مطمئن و بدون خطای سنسور ها را فراهم می‌کند و خطر اتصال ضربدری و متقاطع نیز وجود ندارد.

اگر سیم های ترموکوپل قطع کننده یا کابل های جبرانی در سایز و اندازه مختلفی باشند، دو شاخه و سوکت های ترموکوپل از مزیت فنی و علمی نسبت به انواع دیگر برخوردار هستند. سیم ها بین صفحات مواد سازگار با ترموکوپل با یک پیچ بسته شده  و قطر این سیم ها متفاوت بوده و سیم های بسیار ریزتا کابل های رشته ای (حداکثر 0.75 میلیمتر مربع) را در بر  می گیرد.

کانکتور ها بر اساس رنگ کد بندی و قطبی می شوند و با دو شاخه ها  و پریزهای مختلف جفت می شوند.

در نتیجه ترموکوپل نوع K یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین نوع ترموکوپل ها هستند،که جهت اندازه گیری دما استفاده می‌شود ولی کمی متفاوت هستند.

ترموکوپل ها مقاومت بالا در برابر اکسید شدن دارند و این یکی از مزیت های ترموکوپل محسوب می شوند.

برای اطلاع و مشاوره رایگان درباره خرید ترموکوپل نوع‌‌ k و انواع دیگر ترموکوپل ها می‌توانید به یکی از شماره کارشناسان ادیب تجهیز تماس بگیرید و با ما در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید