ابزار های کنترلی و ترموستات

ترموکوپل گاز و کاربرد آن

ترموکوپل گاز

ترموکوپل گاز چیست و کاربرد آن

ترموکوپل گاز قطعه ای در گاز که با اتصال دو سیم غیر هم جنس از یک سو و حرارت دادن این قسمت از ظرف دیگر ایجاد به عنوان مولد جریان الکتریکی یا برق عمل می کند.گرمایی که از این اتصال و جرقه ی ناشی از آن ایجاد می شود. موجب فعال شدن بوبین ترموکوپل اجاق گاز می شود. این اتصال با فعال شدن یک میدان مغناطیسی در بوبین، با ثابت نگه داشتن بوبین و با باز کردن شیر گاز، موجب روشن شدن مشعل می شود.

ترموکوپل اجاق گاز برای چیست ؟

در واقع اجاق گاز ترموکوپل دار از ایمنی بالایی برای زمانی که گاز قطع است بهره می برد. به این صورت هنگامی که شعله خاموش می شود ولی ولوم گاز بالا است می تواند باعث بروز خطراتی شود. مثلا گاهی با سر رفتن غذا یا بالا امدن اب کتری ممکن است شعله ی گاز خاموش شود و این می تواند خطرات بزرگ وبدی را به بار اورد . ترموکوپل با قطع جریان گاز موجب جلوگیری از هدر رفت گاز و ایجاد حتمی انفجار شود.

بوبین ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

بوبین ترموکوپل اجاق گاز یا مگنت از یک هسته فلزی ساخته شده است که چند دور سیم پیچ اطراف ان قرار دارد و به ترموکوپل وصل می شود. بوبین اجاق گاز دارای 3 مدل هستند؛ 1. مدل مهره ی کلاسیک  2. مدل فیش دار 3. آنتنی یا سوزنی که بسته به مدل اجاق گاز یکی از این نوع بوبین ها استفادده می شود. این تعداد مدل ها جهت عملکرد بهتر و افزایش ایمنی بیشتر در اجاق گاز بهره می گیرند.

ترموکوپل-گاز

ترموکوپل-گاز

رایج ترین مشکلات اجاق گاز آشپزخانه ها

چراغ پیلوت روشن نمی شود و مدام خاموش می شود.

دمای فر داغ تر از حد معمول شده است.

دمای فر  بالا نمی رود.

اجاق به طور یکنواخت فرایند پخت را انجام نمی دهد.

علل مشکلاتی که در سطر بالا به ان اشاره کردیم ، خراب یا معیوب بودن ترموکوپل است.باید برای ددرست کردن انها اقدامات لازم را انجام دهید.

بوبین چیست و چه کاربردی دارد؟

بوبین ترموکوپل قطعه ای از تزموکوپل است که به قطع جریان گاز کمک می کمد . از انواع ترموکوپل اجاق گاز رو میزی  و بیبین در کنار هم برای جلو گیری از هدر رفتن گاز هنگامی که مشعل آن خاموش است ، استفاده می شود.

ترموکوپل گاز چگونه عمل می کند ؟

اجاق گاز ها و فرها  مجهز به یک تجهیز خیلی ایمنی به نام ترموکوپل هستند، این وسیله دما را اندازه گری کرده و اجازه می دهد تا زمان خاموش شدن شعله پیلوت را تشخیص دهد. تا انجا که اختلال در عملکرد اجاق گاز و روشن و خاموش شدن شعله مهم است ، بنا بر این لازم است از عملکرد صحیح جفت حرارتی اطمینان حاصل نمایید.

ترموکوپل به تجهیز ایمنی مخصوص است که به منظور تشخیص رووشن بودن چراغ پیلوت گاز مورد استفاده قرار میگیرد. محل قرار گیری دما سنج ترموکوپل ، نزدیک شعله چراغ پیلوت اجاق گاز قرار دارد. همچنین این میله فلزی به شیر گاز متصل بوده و زمانی که چراغ پیلوت روشن می شود، گرمای شعله باعث تولید سیگنال می شود ، که از طریق ترموکوپل ارسال می شود و خط گاز را باز نگه می دارد.

اگر شعله پیلوت خاموش شود ، سیگنال ترموکوپل از بین رفته و خط گاز به فر بسته می شود . وقتی که ترموکوپل مستقیما در معرض شعله چراغ پیلوت قرار نگیرد، نمی تواند به اندازه کافی گرم شود تا سیگنال ولتاژ سنسور را باز کند تا دریچه اطمینان را باز کرده و از ان طریق گاز به کوره برسد.

به عبارت دیگر اگر بخواهیم عملکرد  ترموکوپل گاز را به صورت ساده  تر بیان کنیم قابل بحث است که :

محل اتصال داغ جفت حرارتی در اجاق گاز در یک پروب نگه داری می شود که زمان روشن شدن در شعله پیلوت قرار می گیرد . محل اتصال سرد در بخش خنک تر اجاق گاز است ، بنا براین تا زمانی که شعله روشن باشد ، جراین از طریق مدار ترموکوپل عبور می کند.

ترموکوپل از آلیاژ مخصوصی ساخته شده است که که در برابر دمای بیشتر از 200 درجه برق تولید می کند . این قطعه با کمک انرژی تولید شده با همراهی بوبین کار می کند ، بنابراین ترموکوپل و فندک هر دو در روشن شدن شعله نقش مکمل دارند.

وقتی ولوم اجاق گاز را به سممت پایین فشار دهید و مدتی نگه دارید بوبین دستگاه فعال می شود ترموکوپل لا همراهب بوبین ولتاژ لازم را برای روشن شدن شعله فراهم می کند .

علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اصلی ترین مشکلت درست کار نکردن ترموکوپل اجاق رو میزی این است که شعله اجاق گاز رو میزی روشن نمی شود. از دیگر نشانه های خرابی ترموکوپل می توان به  شعله کم اجاق گاز و سوخت نا صحیح شعله اجاق گاز اشاره کرد. وقتی که شعله اجاق گاز رو میزی روشن نشود ، حرارت کافی به ترموکوپل نمی رسد و  در نتیجه ولتاژ برق کاهش می یابد و بوبین غیر فعال می شود و در نهایت مسیر گاز بسته می ماند و اجاق گاز رو میزی روشن نمی شود . برای پیدا کردن علت درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز رو میزی بهتر است از نمایندگی معتبر تعمیراجاق گاز کمک بگیرد.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

اول از همه باید نکات ایمنی را رعایت کنید و برق اصلی را قطع کنید . بعد برای تعویض تعویض ترموکوپل باید بدانید که این قطعه در کجا قرار گرفته است. بعد از پیدا کردن محل ترموکوپل باید پیچ مشعل ها را باز کنید و صفحه روی اجاق گاز رو میزی برداربد . حالا باید سیم را دنبال کنید تا به ترموکوپل برسید. بعد به راحتی آن را باقطعه جدید جایگزین کنید. البته بهتر است که سر ترموکوپل در قسمت بوبین را خارج کنید و بعد یه سراغ سر دیگر که کنار مشعل است بروید.

چرا ترموکوپل اجاق گاز رو میزی به درستی کار نمی کند؟

وضعیت ظاهری ترموکوپل اصلی ترین راه فهمیدن سلامت یا ایراد در ساختار آن است . اگر درمحل اتصال ترموکوپل سوخته باشد یا اتصالات آن از هم جدا شده باشد. یعنی ترموکوپل خراب شده است و باید برای تعویض یا تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رو میزی اقدام نمایید. راه دیگر برای اینکه بفهمیم ترموکوپل سالم است ، این است که گاز را روشن کنید و به وسیله یک باد بزن شعله اجاق گاز را خاموش کنید . در این صورت اگر ترموکوپل سالم باشد ، بلافاصله جریان گاز را قطع می کند . در غیر این صورت ، می توان نتیجه گرفت که این قطعه خراب شده است و باید برای تعمیرآن اقدام نماید.

در نتیجه ترموکوپل گاز یکی از مهم ترین اجزای گاز خانگی است که می تواند از خطرات جدیی جلوگیری کرد و آن را رفع کرد ؛ برای اطمینان از صحت این ترموکوپل می توان از ظاهر آن تشخیص داد که این ترموکوپل سالم و قاابل استفاده است یا نه. ترموکوپل به تجهیز ایمنی مجاز است و برای گاز یک قطعه ایمنی محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر و صحبت با مشاوران حرفه ای ما از طریق راه های ارتباطی باما در ارتباط باشید.و این

دیدگاهتان را بنویسید