تجهیزات گلخانه ای

چگونه بهره وری در گلخانه را افزایش دهیم ؟

بهروری در گلخانه

بهره وری در گلخانه : با افزایش هزینه های تولید تکنیک های کشاورزی به سمت استفاده از ترکیباتی سوق پیدا کرده اند که با کمک انها بتوان تولید را با هزینه های بسیار کمتری افزایش داد . این مسائل براهمیت استفاده از ضایعات مختلف کشاورزی افزود، به نحوی که محققین در سال های اخیر نشان داده اند سرکه چوب می تواند کاربرد زیادی در کشاورزی داشته باشد. علاوه بر ضایعات سلولزی ، ضایعات دیگری وجود دارد که سبب بروز مشکلاتی می شوند.

چند مورد ازاین مشکلات مورد توجه قرار میگیرد که در ادامه به انها می پردازیم و به شما کمک خواهیم کرد تجهیزات مناسب گلخانه را تهیه کنید.

افزایش اکسیژن و کاهش دی اکسید کربن گلخانه؛ الودگی و نیاز به تعویض اب در حوضچه های پرورش ماهی و تولد میزان بالایی دی اکسید کربن در سالن های پرورش قارچ؛  این سه مشکل اساسی سبب ایجاد سیستم کشاورزی سه گانه شده اند؛ این سیستم های سه گانه نقش قابل ملاحضه ای در توسعه ی پایدار دارند و به نوعی می توان انها را یک سیستم تولید پر بازده در مقایسه با هر کدام از این سیستم ها به تنهایی یاد کرد.

پرورش ماهی

سیستم پرورش ماهی در اب صورت می گیرد و این اب پس از مدتی دارای الودگی های قابل مشاهده و الودگی شیمیایی می شود و معمولا حاوی مقدار بالایی نیترات است ؛ دور  ریختن این اب هزیینه ها ی زیادی به همراه دارد؛ با این حال تصفیه ان هم به هر حال هزینه هایی دارد . یکی از موارد این است که به صورت ناگهانی اب حوضچه ها به ماهی ها تنش وارد می شود.

بهره وری در گلخانه

برای افزایش بهره وری گلخانه به دی اکسید کربن بالا نیاز است. در گلخانه ها نیز به علت ایزوله بودن محیط تجمع تعداد زیاد گیاه و فراهم بودن شرایط ، مقدار زیادی دی اکسید کربن مصرف شده است و در نتیجه غلظت اکسیژن افزایش می یابد .افزایش غلظت اکسیژن باعث جایگزین شدن اکسیژن به جای دی اکسید کربن در مسیر فتوسنتز می شود و در نتیجه میزان انرژی و مواد غذایی هدر می رود.

پرورش قارچ

در مراحل پرورش قارچ نیز ، گاهی اوقات نیاز است که هوای تازه حاوی مقدار های مناسبی اکسیژن به اتاقک وارد شده و بنا بر این بیتواند رشد مناسبی داشته داشته باشند. اکسیژن برای قارچ ها مانند نور برای گیاهان است ؛ هر چه غلظت اکسیژن در بیرون از  کمپوست مناسب تر باشد ، قارچ نیز می تواند هم رشد بیشتری داشته باشد و هم سریع تر رشد کند. در نتیجه گاهی اوقات نیاز به تعویض هوا وجود دارد. هر چند که می توان دی اکسید کربن تولید شده را با هوای تازه تعویض کرد؛ اما این کار سبب افزایش این گاز گلخانه ای در اتمسفر می شود که مغایر با اصول توسعه پایداراست .

بهره وری در گلخانه

بهره وری در گلخانه

سیستم سه گانه پرورش ماهی، قارچ و بهره وری در گلخانه

تمامی این شرایط در کنار هم برای افزایش بهره وری گلخانه باعث بروز سیستم های سه گانه یا بعضا دو کاره ( ماهی و گیاه ) تبدیل شده اند . اب در حوضچه های پرورش ماهی برای تغذیه گیاهان در گلخانه هیدروپونیک با اکوپونیک استفاده می شود ؛ این مححلول نوعی محلول ارگانیک اماده مصرف توسط گیاهان است. گیاهان میزان زیادی از مواد غذایی موجود در این اب را جذب ممی کند و به دلیل وجود مواد آلی رشد بهتری خواهند داشت .

مطمئنا هزینه بسیار کمتری برای تصفیه اب نیاز است و میزان کارایی دستگاه های تصفیه نیز به میزان قایل ملاحظه ای افزایش می یابد . همچنین اکسیژن تولید شده توسط گیاهان می تواند توسط قازچ ها مورد استفاده قرار گیرد و میزان تولید را افزایش دهد .

از انجایی که میسلیوم قارچ ها و همچنین کمپوست های ان ها اکسیژن و مواد عالی مصرف می کنند، غلظت co2 در سالن های پرورش افزایش می یابد ؛ این دی اکسید کربنن می تواند برای غنی سازی در کشت های گلخانه ای استفاده شود . تحقیقات نشان داده اند که این سیستم ها با استفاده از فیلتر ها ، می توانند سبب افزایش تولید و بازده در گیاه گلخانه ای ، قارچ و ماهی ها شده و هزینه های صرف شده را به طور قایل ملاحظه ای کاهش دهند. این سیستم ها به صورت گشترده ای در توسعه پایدار استفاده می شوند ، با این حال به دلیل نیاز بالا ی سالن پرورش قارچ به نیروی کار ، معمولا در سیستم های ترکیبی به میزان کمتری از انها استفاده می شود .

گلخانه چیست؟

گلخانه به محیطی سر پوشیده ، نیمه معتدل و مرطوب می گویند که در آن می توان انواع میوه ها، صیفی جات و سبزی ها  را در فصل های مختلف سال پرورش داد .

تامین نور گلخانه

در کشت گیاهانی که تحت پوشش هستند مثلا در گلخانه کشت می شوند، پوشش گلخانه به طور قابل توجه ای مانع برای رسیدن نور به گیاه است و همیشه باعث کاهش نور می شوند. بنا براین تامین نور گلخانه یکی از مهم ترین کار ها برای افزایش بهره وری محصولات گلخانه است . خوشبختانه ابزار زیادی برای به حداقل رساندن تلفات نوری گلخانه وجود دارد .

انواع راه حل برای تامین و بهره بری نورگلخانه 

  1. فراهم کردن نور گلخانه با کمک تمیز نگه داشتن پوشش.

با گذشت زمان ، حتی بدون دخالت نیروی انسانی ، پوشش گلخانه از هر دو سمت داخلی و خارجی کثیف می شود. جلبک ها ، خزه ها ، گرد و غبار، شن و ماسه و الودگی بر روی پوشش قرار می گیرند و کاهش نور گلخانه و در نهایت کاهش تولید را به همراه خواهد داشت .علاوه بر این موارد، الودگی ها بر روی نایلون گلخانه محل تولید عوامل بیماری زاست . بنابراین تمیز نگه داشتن و سم پاشی دائمی پوشش گلخانه به غیر از این ککه می تواند نور را به میزان زیادی به داخل هدایت کند از احتمال انتقال الودگی و بیماری به گیاه هم جلو گیری می کند.

در صورتی که پوشش گلخانه از مقاومت کافی برخوردار نباشد، تمیز کردن مداوم می تواند طول عمر و مقاومت نایلون را کاهش دهد.پیشنهاد می شود که از نایلون های گلخانه ای که به صورت چند لایه هستند استفاده کنید زیرا این نایلون ها از مقاومت و طول عمر بالاتری نسبت به بقیه برخورهستند ؛ در این صورت می توانید نور گلخانه  را به هر اندازه که می خواهید افزایش دهید.

گرمایش گلخانه یکی دیگر از موارد مهم در گلخانه هاست پیشنهاد ما گرمایش از کف برقی است که موجع به افزایش کیفیت و بهره وری گلخانه شما می‌‌شود.

  1. از ایجاد شبنم در گلخانه خود داری کنید تا نور گلخانه افزایش یابد.

پوشش گلخانه در حالت طبیعی به شدت مرطوب است، به این دلیل که دمای داخل گرم تر از فضای بیرون بوده و این مورد باعث اختلاف دما و به وجود امدن شبنم می شود. ( این اتفاق بیش تر در روزهای سرد احتمال رخ دادنش بیشتر است.) وجود شبنم روی پوشش بر روی نور گلخانه تاثیر می گذارد و انتقال نور را تا 20 درصد کاهش می دهد.بنابرر  این بهتر است از نایلون گلخانه انتی فاگ هستند استفاده کنید که مانع از ایجاد اب بر روی پوشش گلخانه خواهد شد .سیستم گرمایش هیت تریسینگ میتواند این موضوع را به کلی برطرف کند.

رعایت کردن هر دو مرحله بر روی گلخانه تاثیر زیادی می گذارند و در نتیجه تا 10 درصد افزایش بهره وری و و تولید محصول سالم به همراه دارد این مراحل علاوه بر افزایش تولید بر روی تامین نور گلخانه و کاهش مصرف انرژی تاثیر میگذارد .

بنابراین برای فراهم کردن یک گلخانه خوب و مورد قبول باید از نایلون هایی که دارای انتی فاگ هستند استفاده کرد. ما می توانیم با مراقب بودن و تمیز نگه داشتن پوشش گلخانه نور بهتری را در اختیار داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید