تجهیزات گرمایشی

معرفی انواع المنت ها

المنت

معرفی انواع المنت ها 

المنت گرمایی یک عنصر مهم و کاربردی در صنعت است که برای تولید حرارت به کار می روند . این المنت ها بر اساس اصول مقاومت الکتریکی عمل می کنند و با استفاده از یک سیم مقاومتی عمل می کنند.

المنت ها یک نوع رشته سیم نیم هادی هستند که مقاومت  و خاصیت داغ شوندگی زیادی دارند  . در مقابل سیم های ساده ، المنت ها می توانند جریان الکتریکی بسیار زیادی را تحمل کنند.

به عنوان مثال : اگر جریان الکتریکی زیادی در یک سیم نازک ساده به شکل المنت برقرار شود ( که اتصال کوتاه است ) سیم در عرض چند صدم ثانیه ذوب می شود ، اما المنت ها بر خلاف این ها مقاومت به شدت بالایی در برابر حرارت و گرما دارند.

به طوور کلی ، المنت ها با توان و اندازه حرارت متفاوت ، توان متفاوت و قیمت مختلف در بازار موجود  و فروخته می شوند . این قطعات با خاصیت داغ  شوندگی و قابلیت تحمل جریان  الکتریکی بالا ، در بسیاری از وسایل خانگی و برقی به کار می روند و نقش مهمی در عملکرد و کارایی این وسایل دارند .

    1.المنت سرامیکی:

این نوع هیتر ها از عایق الکتریکی سرامیکی استفاده می کنند و در بیشتر مواقع به صورت حلقه ای تولید می شوند و در ابعاد و وات های متفاومت موجود اند . موارد استفاده از این المنت گرمایی : صنایع تولید پلاستیک، صنایع بسته بندی ، صنایع غذایی ، تولید لوله های پلی اتلین ، صنایع دارویی ، تولید کاشی و سرامیک هستند.

     2.المنت سیلیکون رابر:

این نوع المنت از فایبرگلاس تقویت شده ساخته می شوند . بسیار نازک و قابل انعطاف می باشند و در برابر رطوبت و مواد شیمیایی  و همچنین در برابر لرش و شوک مکانیکی مقاومت بالایی دارند. المنت های سیلیکون رابر در تمامی رنج های دمایی و همچنین ، به دلیل جنس این دسته از المنت ها ، تمامی اشکال هندسی  و هر سایز و ابعاد و طول سیم دلخواه قابل ساخت می باشند.

     3. المنت گرمایی نواری :

این نوع المنت ها بیشتر گرمایش سریع سطح صاف استفاده می شوند. کنترل دما با استفاده از ترموسات مکانیکی یا بیمتال ترموستات است. این نوع المنت ارزان قیمت و ساده بوده و برای استفاده در مناطق کوچک مناسب است .

    4.المنت سماوری:

ابن نوع المنت گرمایی برای استفاده در سماور و کتری الکتریکی استفاده می شوند. لطفا در زمان خرید ترموستات برای استفاده با این المنت دقت کنید چرا که تاثیر زیادی روی ططول عمر و همچنین نحوه کارکرد آن می گذارد.

       5.المنت کویل هیتر:

این نوع المنت کارایی بالایی نسبت به باقی المنت ها دارند. این المنت ها قادرند در دماهایی بالاتر از تقریبا 700 درجه سانتی گراد فعالیت کنند و قابلیت انعطاف پذیری نسبتا بالایی دارند. در جاهایی با محدودیت فضا و احتیاج به حرارت بسیار زیاد می توان از این هیترها استفاده کرد . این المنت ها در دو نوع ترموکوپل موجود هستند ، المنت ترموکوپل دار و المنت بدون ترموکوپل . موارد مصرف در این المنت : صنایع غذایی ، ماشین های دسته بندی ، صنایع پلاستیک ، دستگاه های برش، دستگاه های پرس چاپ ، ایجاد گرما در محیط خلا هستند.

       6.المنت ضد اسید :

این نوع المنت ها ضد اسید بوده و غلاف هایی مخصوص و مقاوم در برابر خورندگی از مواد اسیدی می باشند. در چند نوع  مدل شیشه ای  ( پیرکس و کوارتز) تیتانیوم و استیل ساخته می شوند که جنس آن بستگی به نوع مواد اسیدی می باشد. این نوع المنت گرمایی برای گرم کردن وان های آبکاری استفاده می شود. در اندازه گیزی های : طول ، قطر، وان و وات های مختلف موجود می باشند .

موارد مصرف : آبکاری

       7.المنت  گرمایی فشنگی:

این نوع المنت ها کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارند. یکی از دلایل آن متغییر بودن قطر آنهاست . این نوع المنت ها توسط سیم کرم نیکل که به صورت فنر فشرده شده و توسط عایق مخصوص داخل غلاف االمنت فشرده می شود و باعث گرم شدن شده . از قابلیت های فوق العاده این المنت ها قابلیت کنترل آنها توسط ترموکوپل های متفاوت و همچنین قابلیت استفاده در فضا هایی که بسیار فشرده هستند را دارند. خمچنین به دلیل دارا بودن روکش توان کار در حرارت های بسیار زیاد را دارند، این نوع المنت ها در ولتاژ ، توان ، قطر ، طول و اشکال متفاوت قابل تولید می باشند. موارد مصرف این المنت : تجهیزات پزشکی ، دستگاه های بسته بندی ، صنایع غذایی و آزمایشگاهی و صنایع پلاستیک می باشند.

        8.المنت گرمایی حلقه ای :

نام دیگر این نوع المنت ها کمربندی و یا تسمه ای است . در سایزها وانواع مختلف ساخته می شوند ( قابدار ، سیم دار ، پیچ دار، ساده ) روکش استیل و الکتروگالوانیزه و وات های مختف قابل استفاده می باشند . این نوع المنت ها برای انتقال حرارت از طریق تماس و مخصوصا سیلندر های تزریق استفاده می شوند ، موارد مصرف :  در صنایع تولید و تزریق پلاستیم ، صنایع ذوب و تزریق آلومینیوم استفاده می شوند.

 

برای بررسی و آشنایی بیشتر با کاربرد های المنت از دیگر مقالات ما بازدید کنید.

         9.المنت فلنچ دار:

این نوع المنت ها توانایی تولید گرمای خیلی زیاد را دارند، زیرا گرمای این نوع المنت ها مستقیما به سیال و مواد انتقال داده می شود و تماس کاملا مستقیمی دارد . برای جدا سازی بخش حرارتی و قسمت اتصالات الکتریکی و همچنین نصب و نگهداری المنت از فلنچ استفاده می شود . در مدل های دارای استاندارد از میله جنس فولاد ضد زنگ استفاده می شود. با قطر و توان متغییر ثابل ساخت می باشد . موارد مصرف : در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و برای ایجاد حرارت در داخل مخازن سیالات که احتیاج به گرمایش داخلی دارند.

         10.المنت میله ای :

یکی از پر مصرف ترین ها در انواع صنعت ها می باشند و در اندازه های مختلف قابل سفارش هستند و بسته به نوع کارایی با پوشش های مس ، تیتانیوم استیل ساخته می شوند . این المنت ها با پوشش خارجی قوی که دارند برای حفاظت از فشار های الکتریکی بسیار مناسب هستند.در ولتاژها و تووان های مختلف قابل ساخت هستند و انواع مختلفی مانند : فین دار ، مهره دار ، فلنج دار دارند . موارد مصرف : در خشک کن ها ، لوازم های برقی ، بسته بندی ، صنایع شیشه و پلاستیک و سرد خانه ها قابل استفاده هستند.

         11.المنت های میله ای پرده دار :

المنت های میله ای پره دار  متنوع ترین و بهترین راه حل های مناسب هستند که در کاربرد های بسیاری استفاده می شوند . المنت  های میله ای تقریبا در شکل و ساایز های خیلی متفاوتی تولید شده است و بنا  بر در خواست مشتری قابل تغییر است . استیل ، استنلس استیل ، آلیاژ ضد زنگ و تیتانیوم این المنت ها را به عنوان پایه و اساس المنت های گرمایشی معرفی نموده است . این المنت ها پوشش خارجی قوی برای حفاظت از فشارهای فیزیکی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید